زمان جاری : یکشنبه 17 تیر 1403 - 2:34 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم






ارسال پاسخ
تعداد بازدید 100
نویسنده پیام
drsaber آفلاین

داره خودمونی میشه
ارسال‌ها : 24
عضویت: 29 /10 /1399


لکنت زبان یعنی چه؟

لکنت زبان یکی از مهم ترین و شایع ترین نوع اختلالات گفتاری می باشد. لکنت زبان نوعی اختلال در روان بودن گفتار است که اغلب در سنین دو تا شش سال آغاز می‌ شود، یعنی این اختلال همزمان با رشد مغز و گفتار بروز پیدا می ‌کند. این روان نبودن در ادای کلمات غالبا در افراد مبتلا به لکنت زبان بیشتر از افراد دیگر جامعه اتفاق می‌ افتد. برخی افراد مبتلا به اختلال لکنت زبان، در هنگام حرف زدن بسیار پرتنش به نظر می رسند و یا با مشکل کمبود تنفس مواجه می ‌شوند و درنتیجه ممکن است گفتارشان متوقف شده یا کاملا قفل شود.

بین کودک مبتلا به لکنت زبان با سایر کودکان از نظر هوشی تفاوت چندانی یافت نمی شود، زیرا لکنت زبان ممکن است دوره‌ ای باشد، به این معنا که امکان دارد بعد از مدتی این اختلال در کودک برطرف شود.

علائم و نشانه های لکنت زبان

-کشیده گویی

-مکث و قفل شدن زبان به هنگام صحبت کردن

-کشش صدا ها در گفتار

-تکرار کلمات یا بخشی از آن ها

علل لکنت زبان

علت دقیق و منشا صحیح لکنت زبان به طور کامل مشخص نیست. هم چنین نمی توان تنها یک علت واحد را برای لکنت زبان یا کندی زبان بیان کرد. به طور مثال بروز لکنت زبان در کودکان می تواند منشا زیستی و یا روانی داشته باشد. در اصل مشکل اصلی که متخصصین گفتار درمانی در تشخیص علت و منشا لکنت زبان با آن رو به رو می شوند، این است که غالبا افرادی که به لکنت زبان دچار هستند، دارای یک سری مشکلات عصبی و اجتماعی همچون ناسازگاری اجتماعی هستند.

علل زیستی:

-ژنتیک و وراثت

-نقص در کارکرد محل های درگیر تکلم در مغز

علل روانی:

-اضطراب ها و استرس های محیطی

-در معرض ترس های ناگهانی و شدید قرار گرفتن

-مشکلات عاطفی همانند محرومیت ها و جدایی های ناگهانی از والدین در سنین کم

کلینیک گفتاردرمانی در غرب تهران و کلینیک گفتاردرمانی در شرق تهران (پایا)، تحت نظر دکتر صابر با ارائه حرفه ای ترین خدمات گفتاردرمانی در زمینه درمان لکنت زبان، رضایت همیشگی مراجعان را به خود جلب می کند.


یکشنبه 15 آبان 1401 - 21:48
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ
پرش به انجمن :


لیست محصولات:


تماس با ما | لکنت زبان یعنی چه؟ | بازگشت به بالا | پیوند سایتی RSS